Katarzyna Nowakowska" Sacrum a profanum. Wartości, duchowość i nastrój, towarzyszące życiu codziennemu bądź medytacji hinduskiej i chrześcijańskiej";
"Dalsze implikacje
Niniejsze badanie potwierdziło, już wcześniej stwierdzony, pozytywny wpływ medytacji na funkcjonowanie psychiczne i emocjonalne człowieka. Nie mniej, praktyka medytacji na Zachodzie, jest wciąż mało rozpowszechniona, a szczególnie w środowiskach katolickich, spotyka się z podejrzliwością czy krytyką. Księżom, a co dopiero wiernym, nie znana jest medytacja chrześcijańska, co może stanowić jedną z przyczyn, odchodzenia ludzi, poszukujących głębokiego kontaktu z Bogiem, od Kościoła, w którym nie znajdują takiej formy modlitwy. Warto by więc pomyśleć, nad wprowadzeniem nauki medytacji do seminariów duchownych, by młodzi klerycy mieli możliwość praktyki własnej, a następnie, już jako księża, nauczali medytacji wiernych, z pożytkiem dla ich duchowości i zdrowia (bo to właśnie doznania mistyczne, doświadczane w trakcie praktyki, wpływają najbardziej na stabilność nastroju, tym samym zwiększając równowagę emocjonalną). Dobrym rozwiązaniem byłoby również wprowadzić naukę medytacji do placówek, instytucji publicznych: przede wszystkim szkół, by wykształcić "młodych medytujących". Sens takiego działania potwierdzają wyniki badań prowadzonych na praktykujących uczniach, u których obserwuje się szereg korzyści: 1)umysłowych: lepsze wyniki w nauce, poprawę koncentracji i pamięci, wzrost inteligencji i zdolności uczenia się; 2)zdrowotnych: ogólną poprawę zdrowia, normalizację ciśnienia krwi, zmniejszenie ryzyka chorób serca, wzmocnienie układu odpornościowego, wzrost energii i witalności; 3)psychicznych i emocjonalnych: rozwój zintegrowanej osobowości, obniżenie poziomu lęku, wzrost poziomu samorealizacji, polepszenie stosunków z innymi ludźmi.[1] W Polsce, taką działalność prowadzi już Polskie Towarzystwo Idealnej Edukacji, nauczając dzieci metody transcendentalnej medytacji, jednak wciąż potrzeba więcej tego rodzaju inicjatyw."