Pandit Rajmani Tigunait "Mantry słowa mocy" fragment książki
ZNAJDOWANIE NAUCZYCIELA
" W czakrze sahasrara znajduje się
Odwrócona studnia wypełniona po brzegi
Eliksirem nieśmiertelności.
Ten, którego prowadzi guru, pije go,
Az ugasi pragnienie.
Lecz ten, kto nie ma takiego
Przewodnika, odchodzi spragniony."
Gorakh Bani
"... Znalezienie nauczyciela wymaga czasu. Nawet jeśli będziemy mieli wystarczająco dużo szczęścia, aby od razu spotkać tego właściwego, może on nie dać nam tego, czego oczekujemy. Nauczyciel nie jest zobowiązany spełniać nasze oczekiwania. Ten, kto przeszedł trening z kompetentnym mistrzem, wie, jak ważne jest uczenie wyłącznie tego, co jest dla nas najlepsze, a to może nie być tożsame z tym, czego oczekujemy. Ale nawet jeśli nasze bezpośrednie oczekiwania nie zostaną spełnione, pierwsze spotkanie z nauczycielem wywrze na naszym umyśle i sercu ogromne wrażenie. Intelektualnie możemy tego nie odczuwać, ale gdzieś głęboko będziemy czuli się pobłogosławieni jego obecnością. A to rozpala pragnienie nauczenia się czegoś od tej osoby. Kluczowa sprawą jest pierwsze spotkanie. W tej decydującej chwili poznajemy siebie nawzajem, lecz nie przez przyglądanie się sobie czy formalną prezentację; poznajemy siebie sercami. Dwa serca spotykają i poznają na poziomie uczuć. Musimy uchwycić i utrzymać ten moment oraz upewnić się, że nasz niezdyscyplinowany i lubiący dyskutować umysł nie będzie już dłużej wprowadzał w nas zamętu.
Nauczyciel łagodnie przypomina nam, że można się nauczyć i osiągnąć więcej, niż nam się wydaje. Inspiruje nas, gdy zaczynamy siebie potępiać; gdy popadamy w egoizm z powodu jeszcze zbyt małej wiedzy, która właśnie zdobyliśmy, przypomina nam o bezgranicznej fontannie wiedzy, która leży przed nami. W trakcie wzajemnych kontaktów nauczyciela i ucznia mogą powstawać nieporozumienia i wątpliwości dlatego zdarza się, że uczeń poddaje się i odchodzi. Jeśli tak się zdarzy, oznacza to, że taki uczeń potrzebował więcej odwagi i determinacji. Lecz nauczyciel może porzucić ucznia dopiero wtedy, gdy uczeń odejdzie pierwszy. Nawet wtedy jednak nauczyciel ciągle stara się, by uczeń, który jest blisko celu, ale który wybrał złe wyjście, wrócił.
Uczenie się i praktykowanie są procesem ciągłym, przynoszącym jakościowa zmianę w relacji nauczyciel - uczeń. Staje się ona bardziej intymna i z czasem wyłania się szersze zrozumienie. Im więcej rozumiemy, tym lepsze i bardziej subtelna jest więź, a gdy pogłębia się nasz związek, nauczyciel staje się coraz bardziej dokładny, szczery i wiarygodny. W końcu może wcale nie dawać już ustnych instrukcji, lecz bezpośrednio prowadzić ucznia. Do tego momentu rola nauczyciela jest taka jak rola mistrza. Uczennica staje się bardziej precyzyjna , dokładnie wiedząc, jakie zadawać pytania i w końcu nie potrzebuje całej masy ustnych instrukcji i cieszy się kiedy otrzymuje milczące przewodnictwo płynące bezpośrednio do serca. Taki poszukiwacz przeistoczy się w ze zwykłego ucznia w ucznia prawdziwie oddanego mistrzowi. Musimy pamiętać, że osiągnięcie takiego stanu jest procesem stopniowym, a nie pojedynczym wydarzeniem - forma, w jakiej to się odbywa, różni się w zależności od osoby... "